Squashpasta med Anitas tomatsaus

Hei du!

I går måtte jeg grave litt ekstra i oppskriftregisteret bakerst i hodet før jeg kom på denne herligheten! Squashpasta lagde jeg for første gang i fjor sommer da jeg var med på en ukes «raw-challenge». Jeg klarte faktisk bare èn dag av utfordringen og avhengigheten min av minst ett varmt måltid om dagen tok overhånd.. Men, jeg lærte hvertfall denne oppskriften som både kan spises rå, kokt eller stekt.

I tillegg deler jeg «Anitas tomatsaus» som er en superenkel og herlig oppskrift jeg lærte av min venninne Anita (som egentlig lærte den av sin kjæreste fra Hellas, men siden det var hun som faktisk lagde den da jeg var på middag en gang i fjor, er det hun som har fått æren av navnet*).

Du trenger
(1 porsjon squashpasta med Anitas tomatsaus)

1 squash – 150 gram kokte kikerter – to tomater eller 7 cherry-tomater – 2 ss olivenolje – en håndfull mandler eller cashewnøtter – (evt. til tomatsausen: to fedd hvitløk)

IMG_4200

Slik gjør du:
(Anitas tomatsaus)

Stavmiks tomater, mandler/cashewnøtter, olivenolje og to klyper salt(evt. to fedd hvitløk). Jeg anbefaler virkelig cashewnøtter ettersom sausen får en enda bedre og rundere smak av disse nøttene. Cashewnøtter er også den opprinnelige oppskriften, men jeg hadde dessverre bare mandler i skapet. Bruker du salte cashewnøtter dropper du å tilsette ekstra salt. For å bli ordentlig mett av dette måltidet tilsatte jeg kikerter i tomatsausen. Du har da et fullverdig måltid foran deg med grønnsaker, proteiner og karbohydrater. Ha over i en skål og sett til siden.

IMG_4202

Tilbud på Rimi denne uken: cherrytomater for 10 kroner. Løp og kjøp!

IMG_4204

Tomater, olivenolje, mandler og litt salt klar til å stavmikses!

IMG_4206

IMG_4211

Med litt kikerter er tomatsausen full av proteiner og du blir ordentlig mett.

Slik gjør du
(squashpasta)

Skjær squashen i tynne strimler (evt. bruk en «strimler» som på bildet. En svært smart oppfinnelse!). Ha strimlene i kokende vann i 1 minutt før du siler av alt vannet. Du vil ikke overkoke squashen, så pass på: bare ett minutt! Squash holder godt på vannet, så bruk gjerne hendene til å «klemme» ut vannet ordentlig etterpå. Squash «krymper» når det kokes og du vil se at 1 hel squash faktisk er en veldig liten porsjon. Men med en proteinrik og mektig tomatsaus blir du mett!

IMG_4210

Det perfekte redskap til å «strimle» grønnsaker!

IMG_4208

Før den kokes…

IMG_4216

Etter at den er kokt…

IMG_4219

Ha squashen i en stor skål og hell tomatsausen over. Topp det hele med litt ost!

IMG_4221

IMG_4223

Hvis du vil ha middagen enda varmere kan du sette tomatsausen i mikrobølgeovnen i 1 minutt før du heller den over squashpastaen.

God middag!

Johanne

xoxo

Legg igjen en kommentar

