Flerkornbrød

God morgen mandag!

Det er allerede den siste uken i februar og marsmåned er i sikte (les: snart påskeferie!)! Etter helgen synes jeg alltid det er så utrolig kjedelig å gå tilbake til den vanlige matpakken med svett ost på tørt brød. For å møte mandagen litt blidere og friste meg selv litt ekstra ved frokostbordet, lagde jeg derfor et skikkelig godt flerkornbrød i går kveld. Det er ingen tvil om at jeg hater alarmer alt for tidlig om morgenen, men når fersk bakst står på kjøkkenbenken er det god motivasjon til å komme seg opp av sengen!

IMG_4167

Denne oppskriften er glutenfri og hentet fra boken «Glutenfri bakst» av Michael McCamley. Jeg improviserte litt ettersom jeg ikke hadde alle meltypene. Jeg deler likevel også en ikke-glutenfri oppskrift (inspirert fra Opplysningskontoret for brød og korn) på det samme brødet ettersom glutenfritt mel er noe ikke alle har i kjøkkenskapene!

Du trenger:
(gir 1 glutenfritt flerkornbrød)

60 gram amarantmel – 120 gram rismel – 60 gram bokhvetemel – 60 gram sesammel – 60 gram maismel – 60 gram havremel – 20 gram chiafrø – 50 gram jyttemel – 50 gram havremel – 2 ts xamthangummi – 2 ts tørrgjær – 1 ts salt – 3 egg – 1 ss olje – 3,5 dl lunket vann – 10 gram solsikkefrø til å strø på toppen

Du trenger:
(gir 1 vanlig flerkornbrød)

85 gram hvete helkorn – 1 pakke tørrgjær – 5 dl vann – 1 ss olje – 1 ts salt – 70 gram linfrø – 60 gram solsikkefrø – 70 gram sesamfrø – 60 gram havregryn – 110 gram sammalt hvete fin – 70 gram sammalt rug fin – 180 gram hvetemel – 10 gram solsikkefrø til å strø på toppen

IMG_4171

Slik gjør du (samme fremgangsmåte uavhengig av oppskrift):

1. Bland de ulike meltypene, salt og frø (alt det tørre) godt sammen.

2. Lag et lite krater i midten av bakebollen og rør jevnt mens du heller i det våte du har blandet ved siden av.

3. Glutenfritt brød: deigen skal være ganske løs; er den for fast tilsett mer vann.
Vanlig brød: elt deigen til en fast konsistens.

4. Ha deigen i en brødform som du smører med olivenolje (gir en god smak på sprø skorpe).

5. La deigen forheve i ca. 1 time.

6. Stek brødet i forvarmet ovn på 180 grader i ca. 40 minutter.

IMG_4173

IMG_4175

IMG_4184

Vips, så har du laget et saftig og fersk brød du kan nyte både til forkost og lunsj. Ha på brunost eller lag ditt eget mandelsmør!

Ha en fin mandag,

Johanne xoxo

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s