Glutenfrie rundstykker

Hei du!

Jeg har lenge tenkt på å prøve meg på glutenfritt brød. I dag skjedde det og resultatet ble fantastisk! Vel, jeg fordelte deigen i små muffinsformer, så det ble vel heller rundstykker. De ble så saftige og gode og hevet skikkelig. Hemmeligheten er chiafrø og fiberhusk.

Nystekte, varme glutenfrie rundstykker

Nystekte, varme glutenfrie rundstykker

Fiberhusk har vært fremmed for meg frem til nå. Jeg har bare lest at alle «fitness-bloggere» bruker dette når de baker. Nå skjønner jeg hvorfor. Når man ikke bruker hvetemel kan det være vanskelig å få deigen til å henge sammen. Her fungerer fiberhusken som lim. Det får bakverket til å få en perfekt struktur og blir kjempeluftig.

Du trenger:

2 ts fiberhusk – 2 ts bakepulver – en neve sesamfrø – 2 ts chiafrø – 2-3 dl jyttemel – 1 dl havremel – 1 dl mandelmel – 3 egg – 2 store ts cottage cheese – 3 ss yoghurt naturell

IMG_4051

Ingrediensene dine

Slik gjør du:

1. Bland egg, cottage cheese og yoghurt naturell. Bruk stavmikser.

IMG_4054

Egg, cottage cheese og yoghurt naturell. Stavmiks dette sammen.

2. Ha i bakepulver, chiafrø og fiberhusk. Bland godt med visp.

IMG_4059

3. Spe jevnt på med havremel, mandelmel og jyttemel. Rør med sleiv til du får en fast, men noe klissete konsistens.

IMG_4073

Du skal ha en fast, men litt klissete deig

4. La deigen hvile 10 min slik at chiafrøene og fiberhusken får absorbert væsken. Det er dette som gjør rundstykkene luftige!

5. Form deigen til små boller og ha i muffinsformene. Stek på 180 grader i ca. 10-15 minutter.

IMG_4074

Visste du at du enkelt kan lage ditt eget mandel- og havremel? Bruk en stavmikser og vips så har du laget ditt eget mel og spart noen kroner!

IMG_4055

Lag ditt eget havremel!

IMG_4056

Stavmikset havregryn = hjemmelaget havremel

Fortsetter du å stavmikse mandlene kan du lage mandelsmør. Jeg gjorde dette og hadde det på de nystekte rundstykkene! Helt perfekt!

 

IMG_4076

Mandelsmør

IMG_4087

Nystekte rundstykker

IMG_4084

 

IMG_4086

Varme rundstykker med hjemmelaget mandelsmør, mmm…

Rundstykkene ble faktisk så gode at jeg satte i gang med en runde til, denne gangen ble det i brødform og med gressløk. Bilde kommer i morgen. Ha en fin kveld!

Johanne

xoxo

2 kommentarer om “Glutenfrie rundstykker

  1. Tilbaketråkk: En herlig frokost! | johannerafn

  2. Tilbaketråkk: Flerkornbrød | johannerafn

Legg igjen en kommentar

